Hatha Yoga

Het woord “Hatha” kan op twee manieren worden vertaald: als “opzettelijk” of “krachtig”, of de yoga van activiteit, en als “Zon” (ha) en “Maan” (tha), de yoga van evenwicht. Hatha-oefeningen, zoals asana’s en pranayama, zijn ontworpen om je lichaam, geest en ziel op elkaar af te stemmen, te versterken en te kalmeren ter voorbereiding op meditatie. Hatha is een algemene categorie die de meeste yogastijlen omvat. Hatha-yogapraktijken waren volledig gericht op de ademhaling en de middelen om die te beheersen. Hatha Yoga zou kunnen gaan over:

  1. asana – yogahoudingen (beoefend in elke stijl van ‘yoga’)
  2. pranayama – ademhalingstechnieken
  3. mantra – chanten of reciteren
  4. mudra – handgebaren
  5. shatkriyas and shatkarmas – reinigingstechnieken
  6. en zelfs soorten visualisatie.

Hiermee kunnen we beïnvloeden hoe we ons voelen, niet alleen fysiek, maar ook mentaal en emotioneel. Ze kunnen gevoelens van geluk en welzijn versterken, helpen bij het loslaten van stress en angst en ontspanning bevorderen.

Docenten: Raji, Farooq, Pushpa, Tanya, Mona, Marleen, Stephanie

Vinyasa Yoga

Het woord “vinyasa” kan worden vertaald als “iets op een speciale manier regelen”. In vinyasa yogalessen combineer je de beweging met de adem om van de ene houding naar de andere te stromen.

In de hedendaagse yogaleer is vinyasa het tegenovergestelde van hatha. Hatha-lessen hebben de neiging om zich te concentreren op één pose tegelijk, met tussendoor rust. Daarentegen vormt bij vinyasa een reeks van bewegingen samen een sequence. In vinyasa yoga wordt elke beweging gesynchroniseerd met een ademhaling. De ademhaling krijgt voorrang en fungeert als een anker als je van de ene houding naar de andere gaat.

Vinyasa biedt veel afwisseling, maar zal bijna altijd zonnegroeten bevatten.

Docenten: Farooq, Christelle, Pushpa

Iyengar Yoga

Een vorm van Hatha yoga die de nadruk legt op detail, precisie en uitlijning in de uitvoering van de houding (asana) en ademhalingscontrole (pranayama). De ontwikkeling van kracht, mobiliteit en stabiliteit wordt verkregen via de asana’s.

Iyengar Yoga maakt vaak gebruik van rekwisieten, zoals riemen, blokken en dekens, als hulpmiddelen bij het uitvoeren van asana’s (houdingen). De rekwisieten stellen je in staat de asana’s correct uit te voeren, het risico van blessures of forceren te minimaliseren en de houdingen toegankelijk te maken voor jong en oud.

Men zegt dat Iyengar verschilt van de andere yogastijlen door drie belangrijke elementen: techniek, volgorde en timing.

  • Techniek verwijst naar de precisie van de lichaamshouding en de prestaties van pranayama (ademhaling).
  • Volgorde betekent de volgorde waarin asana’s en ademhalingsoefeningen worden beoefend. Het volgen van de specifieke volgorde is belangrijk om het gewenste resultaat te bereiken, omdat alleen de combinatie van bepaalde houdingen en ademhalingstechnieken het verwachte positieve effect kan garanderen.
  • Timing is het derde sleutelelement dat de tijd bepaalt die in elke pose of pranayama wordt doorgebracht.

    Docenten: Tanya, Maria

    Yin & Yang Yoga

    Yin yoga is een langzame stijl van yoga met houdingen of asana’s die voor langere tijd worden vastgehouden – voor beginners kan dit 45 seconden tot twee minuten zijn; meer gevorderde beoefenaars mogen vijf minuten of langer in één asana verblijven.

    Yin Yoga is gebaseerd op de taoïstische concepten van yin en yang, tegenovergestelde en elkaar aanvullende principes in de natuur. Yin kan worden omschreven als stabiel, immobiel, vrouwelijk, passief, koud en neerwaarts bewegend. Het wordt aangenomen dat yang veranderend, mobiel, mannelijk, actief, heet en opwaarts beweegt. De zon wordt beschouwd als yang, de maan yin. In het lichaam zijn de relatief stijve bindweefsels (pezen, ligamenten, fascia) yin, terwijl de meer mobiele en plooibare spieren en bloed yang zijn. Meer passieve asana’s in yoga worden als yin beschouwd, terwijl de meer actieve, dynamische asana’s yang zijn, omdat ze de spieren stimuleren en warmte genereren.

    Docenten: Beste, Christelle

    Anusara Yoga

    De Anusara stijl, een afleiding van Iyengar yoga van de School of Hatha Yoga, benadrukt een reeks universele principes van afstemming die ten grondslag liggen aan alle fysieke asana’s en verbonden zijn met filosofische aspecten van de beoefening. De ideologie van de school is “gegrondvest in een Tantrische filosofie van intrinsieke goedheid”. De term ‘Anusara (a-nu-sar-a), betekent ‘vloeiend met genade’, ‘vloeiend van de natuur’ en ‘je hart volgen’, zoals geïnterpreteerd vanuit het Sanskriet anusāra (अनुसार), wat ‘gewoonte, gebruik, natuurlijke staat of toestand ” betekent.

    Docenten: Anita

    Restorative Yoga

    Een herstellende yoga sequence, welke meestal maar vijf of zes poses omvat, ondersteund door rekwisieten waarmee je volledig kunt ontspannen en rusten. Houdingen worden gedurende vijf minuten of langer vastgehouden. Dit zijn onder andere lichte rotaties, zittende voorwaartse buigingen en zachte achteroverbuigingen voor de rug. Herstellende yoga asana’s zijn gebaseerd op de leringen van Iyengar Yoga. Restorative Yoga voordelen:

    • Verbetert de flexibiliteit.
    • Ontspant het lichaam diep.
    • Verlicht de geest.
    • Verbetert de capaciteit voor genezing en balans.
    • Brengt het zenuwstelsel in evenwicht.
    • Verhoogt het immuunsysteem.
    • Ontwikkelt kwaliteiten van mededogen en begrip voor anderen en voor jezelf.
    • Verbetert gemoedstoestanden.

      Docenten: Fora, Christelle

      Meditatie voor Vrede en Verlichting en Aandacht

      Meditatie is een methode om onze geest vertrouwd te maken met kalmte en rust. Wanneer onze geest vredig is, zijn we vrij van zorgen en mentaal ongemak en ervaren we echt geluk.

      Als we onze geest trainen om vreedzaam te worden, zullen we de hele tijd gelukkig zijn, zelfs in de meest ongunstige omstandigheden.
      Meditatie kan worden gedefinieerd als een oefening waarbij een persoon een techniek gebruikt, zoals het concentreren van zijn geest op een bepaald voorwerp, gedachte of activiteit, om een mentaal heldere en emotioneel rustige staat te bereiken. Meditatie kan worden gebruikt met als doel stress, angst, depressie en pijn te verminderen en de rust, perceptie en welzijn te vergroten.

      Mindfulness is het moment-voor-moment-bewustzijn van gedachten, gevoelens, lichamelijke gewaarwordingen en de omgeving, vooral gekenmerkt door ‘acceptatie’ – aandacht voor gedachten en gevoelens zonder te oordelen of ze goed of fout zijn.

      Docenten: Mausam, Beste